Faglig profil
Natur- og kulturformidlere kan formidle naturoplevelser og kulturarv på en tankevækkende, sanselig og involverende måde. Uddannelsen har fokus på at udvikle og markedsføre natur- og kulturoplevelser til forskellige målgrupper
Natur- og kulturformidlere finder typisk job i offentlige eller private virksomheder, der udvikler og formidler oplevelser inden for natur og kultur. Mange natur- og kulturformidlere arbejder med formidling på naturcentre, turistattraktioner eller museer og med at udvikle for eksempel skoleforløb, events, oplevelsesture eller destinationer. Uddannelsen åbner også for at arbejde med at udvikle oplevelser og aktiviteter i kommuner eller starte selvstændig virksomhed.
Mød natur- og kulturformidlere i job
Affald er også formidling
Agnete Blum fandt tidligt i studiet ud af, at hun ville arbejde med affaldshåndtering. Det gav en målrettet praktik – og et formidlerjob hos Vestforbrænding
”I starten af vores studie blev vi opfordret til at besøge så mange formidlingssteder som muligt. Så kunne vi både opleve mange formidlingsformer og blive klogere på, hvad vi selv havde lyst til at arbejde med.”
Agnete Blum tog udfordringen alvorligt og besøgte både et krydstogtskib, kunstmuseer og naturcentre. Og så tog hun til en formidlingsaften på Vestforbrænding.
Det gav mening
”Det blev en vild oplevelse. Den dygtige formidler forstod at forklare, hvad det er for processer vores affald kommer igennem -og hvorfor det giver mening at sortere det. Fra da af blev jeg grebet.”
Agnete vidste derfor også, hvor hun ville søge praktik. Og praktikken ikke bare bekræftede hendes interesse. Den gav mening i forhold til studiet.
Vild optur
”Det var vild optur. Hele formidlingsdelen, det gode værtsskab, den autentiske oplevelse og det at pakke læring ind i oplevelser; det gav alt sammen mening.”
”Jeg fik knager at hænge vores teorier på og mulighed for at prøve alt det af, vi havde talt om i undervisningen.”
Både børn og voksne
Efter praktikken fik Agnete tilbudt en stilling som studentermedhjælper. Da en stilling som formidlingskonsulent blev ledig, slog hun til – og fik jobbet.
Agnete formidler hovedsagligt til skoleklasser men har også voksengrupper som kommer i deres fritid eller i forbindelse med kurser. Hun udvikler også formidlingsforløb og –materialer.
Lone landede et lederjob
En opgave under studiet og en kreativ ansøgning åbnede døren til et feriecenter med naturoplevelser i fokus. Lone Kirkegaard står i spidsen for teamet, der styrer aktiviteterne
Bueskydning, bålhygge, byg en stentrold, besøg et vandhul eller lær dyrene i mosen at kende. Landal Søhøjlandet har gjort oplevelser i og med naturen til omdrejningspunkt i gæsternes ophold. Oplevelserne ligger lige uden for døren i Gjern bakker ved Silkeborg.
Bag de mange aktiviteter står unge mennesker, der især i, men også uden for sæsonen, guider børn og deres familier til flere oplevelser. Og bag de unge mennesker står Lone.
Håndværk med afsæt i natur
Lone Kirkegaard blev færdig som natur- og kulturformidler i 2018. Under uddannelsen brugte hun Søhøjlandet som eksempel i en formidlingsopgave. Og bachelorprojektet handlede om håndværk med voksne som målgruppe. Begge dele har hun fået brug for op til og undervejs i jobbet.
”Jeg kendte stedet allerede fra min studietid, og jeg havde også fat i dem lige efter, jeg blev færdig som natur- og kulturformidler. Der var desværre ikke det rigtige job til mig på det tidspunkt, men det kom et halvt år senere, hvor de søgte en til at stå i spidsen for deres aktivitetsafdeling.
I min ansøgning og også til begge samtaler kom jeg med konkrete forslag til, hvilke aktiviteter, de kunne sætte gang i. Fokus var på aktiviteter i naturen eller kreative værksteder, hvor familierne kunne have en fælles oplevelse på tværs af generationer.”
Vagtplaner og møder med kommunen
Ud over at designe nye oplevelser har Lone et dagligt ledelsesansvar for 10-15 unge medarbejdere, der primært er ansat som studentermedhjælpere med et skiftende antal timer. Lone lægger vagtplaner, hun beskriver de forskellige aktiviteter, underviser de unge aktivitetsmedhjælpere i håndværksteknikker og i at formidle.
Lone holder også møder med den lokale kommune om mountainbikeruter og stiforløb, ligesom hun selv afvikler forskellige aktiviteter for både familier og lejrskoler.
Har lært at improvisere
”På uddannelsen lærte jeg, hvordan man tilrettelægger en formidling, så den passer til en given målgruppe. Og jeg lærte, hvordan man kan improvisere og tilpasse formidlingen undervejs, så den bliver spændende og relevant for alle typer af deltagere. Det kan jeg bruge, både når jeg selv formidler, når jeg planlægger nye aktiviteter, og når jeg klæder vores unge medarbejdere på til aktiviteterne.”
Tænder på natur
Thomas Juul-Heider blev færdig som natur- og kulturformidler i 2017 og er i dag ansat som leder på Naturcenter Kildegården
”Det er natur, som jeg først og fremmest er interesseret i, og her på Naturcenter Kildegårdenudvikler jeg bl.a. naturvejledningsforløb for børn fra 0. til 6. klasse. Det er naturvidenskab på tæt hold”.
Virkelighedsnært bachelorprojekt
Mens Thomas var praktikant på Fiskebæk Naturskole hørte han, at Kildegården manglede arbejdskraft. Han søgte jobbet og fik det - og fik samtidig øje på en formidlingsopgave, han valgte at arbejde videre med i sit bachelorprojekt:
”Kildegården er en del af Smør- og Fedtmosen. Der er engang oprettet en træbank: En park med en plantesamling på ca. 80 arter af danske træer og buske. Der var brug for at opdatere formidlingen af den samling over for skolebørn og deres lærere, for eksempel ved at forsyne træerne med QR-koder og udforme beskrivelser. Det blev et virkelighedsnært bachelorprojekt, hvor vi nu har gennemført det, jeg foreslog”.
Job med vide rammer og stor frihed
Efter dimissionen fra Skovskolen fortsatte Thomas på Kildegården først i et fuldtidsvikariat, og senere som fastansat:
”Så ville skæbnen, at jeg blev konstitueret leder i sommeren 2018. Jeg søgte stillingen og fik den. Det er en kombination af retning og tilfældigheder. Jobbet har vide rammer og stor frihed - og giver mulighed for mange tværgående samarbejder”.
Uderummet som nøgle til undervisnings- og naturoplevelser
Moses Knudsen arbejder som udeskolevejleder på Boserup Naturcenter, hvor han også var i praktik
Da Moses Knudsen vendte hjem til Danmark efter en tid som ranger og fieldguide i Sydafrika, var det tid til at vælge en fremtidsvej. Moses fik blik for natur-og kulturformidleruddannelsen, og startede på Skovskolens første hold natur- og kulturformidlere:
”Mit praktikforløb foregik på Boserupgård Naturcenter inde midt i Boserup Skov, og jeg skrev bachelorprojekt med titlen ’Velkommen til nationalparkporten’, hvor jeg tog udgangspunkt i naturcenterets nabo Traktørstedet med fokus på formidling af natur- og kulturoplevelser”.
Det rigtige sted på det rigtige tidspunkt
Da han var færdig på Skovskolen, blev Moses ansat på Boserupgård i en midlertidig stilling som udeskolevejleder, og blev sideløbende projektleder for undervisning i flere valgfag i friluftsliv: ”Undervejs fortalte jeg min chef, at det var dét her, jeg gerne ville fortsætte med, og jeg begyndte i et fast job som udeskolevejleder. Det er den klassiske historie om vejen til jobbet: At have netværk og være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Jeg er kommet i mit rette element, og jeg synes, at jeg er tro mod mig selv i min formidling”.
Ikke to dage er ens
Arbejdslivet på Boserupgård Naturcenter er afvekslende, og ikke to dage er ens: ”Jeg samarbejder tæt med lærerne og skræddersyr undervisningsforløbene til læringsmålene på alle klassetrin. Mit fokus er at klæde lærerne på til at bruge uderummet som klasselokale, så eleverne får en god undervisnings- og naturoplevelse”.